„Zâna Măseluță” din Ialoveni! Medicul stomatolog Alexandra Verdeș, despre profesia sa și ce o motivează să rămână în țară
Înlocuiește durerea cu zâmbete, devenind astfel „Zâna Măseluță” a copiilor din întreg raionul Ialoveni. Fiecare zi a Alexandrei Verdeș începe și se încheie la Centrul de sănătate Ialoveni, unde activează ca medic stomatolog pentru copii și adulți.
Încă de pe băncile școlii, a fost pasionată de Chimie și Biologie și știa că va deveni medic. După ce și-a finalizat studiile la liceu, a depus dosarul de înscriere la două universități de profil – Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemițanu” din Chișinău și Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași. Atunci când a primit răspunsul că a fost admisă și la studii peste Prut, a decis să meargă acolo, dar fiind convinsă că se va întoarce acasă și va munci în sistemul medical public. Așa și a fost!
Timp de șase ani a studiat la Facultatea de Medicină Dentară, dar dorul de casă și de părinți au determinat-o să revină în R. Moldova. Chiar și stagierea pe parcursul verii o realiza la Ialoveni, unde și mai mult a îndrăgit oamenii. Acum, pragul cabinetului medical îi este pășit de persoane de toate vârstele – copii, adolescenți, adulți, femei însărcinate și persoane în etate. Cel mai mic pacient al ei avea doar 1 an și 8 luni.
„Îmi place să lucrez în sistemul public. Aici, lumea e atât de diversă – vin și din sate, și din oraș. Îmi place să discut cu oamenii, să le ascult istoriile. În plus, costurile sunt mai mici, astfel încât fiecare să poată beneficia de servicii medicale de calitate. Cred că autoritățile ar trebui să investească mai mult în echipament medical și material dentar corespunzător”, povestește medicul.
Alexandra Verdeș nu este un om al halatului alb. Din contra, pacienții o văd zilnic colorată – în haine de culoare roz, albastră, galbenă, mov, oranj, ceea ce-i apropie și mai mult pe copii. O inspiră fețele luminoase ale oamenilor atunci când ies din cabinetul medical, când zâmbesc mai frumos și nimic nu-i mai doare. În spatele fiecărei consultații și al fiecărei proceduri reușite, se află nu doar ani de studii, ci și calități care o ajută să ajungă la inima fiecărui pacient:
„Trebuie să fii un bun psiholog, să ai un aspect plăcut, să fii atent la modul în care îl privești pe pacient, îi vorbești, îl pregătești pentru procedură. În cazul celor mici, funcționează cel mai bine contactul vizual, complimentele și discuțiile creative. Pot să le spun că rochița și pantofiorii sunt frumoși, să-i întreb ce au făcut în ziua respectivă, cum a fost la grădiniță sau la școală. Discut mereu cu ei în mod prietenos. De asemenea, apelez la tehnici creative. Gelurile colorate sunt o soluție eficientă. De exemplu, gelul pe care-l introduc în dinte este albastru și le spun că vom face imediat o magie, că soluția albastră se va transforma în una de culoare albă. Le mai zic că vom modela personaje din desene animate, floricele sau mașini etc. Atunci când mă văd în magazin sau pe stradă, copiii mă recunosc, mă numesc „Zâna Măseluță” și mă îmbrățișează”.
Medicul stomatolog susține că și părinții au devenit mai responsabili, își pregătesc copiii de vizita la medic, astfel încât celor mici să nu le fie frică atunci când pășesc pragul cabinetului medical.
„Cât se află pe hol sau în sala de așteptare, le recomand să vizioneze pe YouTube filmulețe sau desene animate despre cum sunt tratați dințișorii. Și în birou avem un televizor, unde ei pot viziona un desen animat. Este foarte important ca, de la o vârstă fragedă, să cultivăm copiilor încrederea în medici și responsabilitatea de a efectua regulat controale profilactice, nu doar atunci când ceva îi doare, pentru că, de multe ori, e nevoie de vizite repetate și proceduri costisitoare”, precizează Alexandra Verdeș.
A stabilit o legătură apropiată și cu persoanele vârstnice. Spune că, în cazul lor, e nevoie de mai multă comunicare, empatie, grijă și atenție:
„Le întreb de câteva ori dacă au înțeles, le scriu anumite indicații, uneori le rog să-mi spună ce au înțeles și cum trebuie să urmeze tratamentul. Nu le permit să iasă din birou, până nu văd că au înțeles pe deplin informația. Au existat și cazuri când am explicat întreaga procedură, prin apel telefonic, unei rude, când am condus pacienții până la microbuz sau chiar acasă, pentru că s-au simțit rău. Mă conduc de o regulă esențială: Nu primesc, în cabinet, următorul pacient până nu văd că primul se simte bine. Îmi place să acord timp suficient fiecărei persoane”.
Zâmbetul pacienților și recunoștința lor sunt cele mai bune recompense, spune Alexandra Verdeș. Pentru ea, profesia pe care o exercită este o punte de legătură cu oamenii – îi place să comunice, să-i vadă fericiți și zâmbind:
„Un medic onest este cel care găsește contact cu pacientul și creează o relație bazată pe respect și încredere. De cele mai multe ori, pacienții mei ajung aici prin recomandare – de la cumetra, bunica, nana etc. S-a format ca un lanț și este foarte bine, înseamnă că ești un medic bun. Nu banul te face (chiar dacă și aspectul financiar contează). Trebuie să-ți placă să fii medic, e o vocație. Oamenii mă motivează, ziua devine mai frumoasă când îi văd luminoși. Simt împlinire sufletească și mândrie chiar și atunci când un copil, care a venit plângând, iese de aici zâmbitor. Ce poți să-ți dorești mai mult?”.
Articolul a fost realizat în cadrul proiectului „Consolidarea Statului de Drept și a Mecanismelor Anticorupție în Republica Moldova”, cofinanțat de Uniunea Europeană, Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ), implementat de GIZ Moldova. Proiectul „Parteneriate Eficiente pentru Prevenirea Corupției” este implementat de AO „Copiii Ploii”, în parteneriat cu Direcția Generală Asistență Socială și Protecție a Familiei Ialoveni și Centrul Medicilor de Familie din raionul Ialoveni.